Fermele de animale abia înființate ar putea beneficia de ajutorul național tranzitoriu (ANTZ). Iată schimbările făcute în Ordinul MADR 619/2015 în criteriile de eligibilitate pentru încasarea ajutorului național tranzitoriu de către crescătorii de animale!
Începând cu anul de cerere 2016, ANTZ se acordă fermierilor crescători de bovine, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
- la data solicitării ANTZ, exploataţia să fie înregistrată în RNE în care există cel puţin un animal identificat şi înregistrat în conformitate cu legislaţia sanitară veterinară în vigoare din speciile bovine, ovine, caprine şi/sau suine;
- solicitantul să fi livrat şi/sau vândut direct o cantitate de minimum 3 tone de lapte în anul de cotă de referință corespunzător anului de intrare în schema de plată;
- solicitantul să fie înregistrat în sistemul de administrare a cotelor de lapte în anul de cotă 2014-2015.
Crescătorii de bovine, neînregistrați în sistemul de administrare a cotelor de lapte până la data de 1 aprilie 2015, îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
- la data solicitării ANTZ, exploataţia să fie înregistrată în RNE în care există cel puţin un animal identificat şi înregistrat în conformitate cu legislaţia sanitară veterinară în vigoare din speciile bovine, ovine, caprine şi/sau suine;
- solicitantul să fi livrat şi/sau vândut direct o cantitate de minimum 3 tone de lapte în perioada cuprinsă între data începerii depunerii cererii unice a anului anterior și ultima zi înainte de data începerii depunerii cererii unice în anul în curs;
- să aibă încheiat un contract pe o perioadă de minimum 6 luni, valabil la data depunerii cererii unice de plată, cu un cumpărător şi cel puţin un document fiscal care să ateste livrarea a minimum 3 tone de lapte sau, în cazul vânzărilor directe, să deţină carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol/dispoziţie de încasare a valorii aferente laptelui comercializat/factură fiscală care să ateste vânzarea a minimum 3 tone de lapte.
Începând cu anul de cerere 2016, ANTZ se acordă și pentru exploatațiile nou înființate în perioada cuprinsă între data începerii depunerii cererii unice a anului anterior și ultima zi înainte de data începerii depunerii cererii unice în anul în curs, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
- deţin un efectiv minimum de 3 capete bovine cu vârsta de minimum 16 luni la data ultimei zile înainte de data începerii depunerii cererii unice pentru anul în curs înregistrate în RNE;
- la data solicitării ANTZ exploataţia să fie înregistrată în RNE în care există cel puţin un animal identificat şi înregistrat în conformitate cu legislaţia sanitară veterinară în vigoare din speciile bovine, ovine, caprine şi/sau suine;
Pentru anul de cerere 2016 exploatațiile noi sunt cele înființate în perioada cuprinsă între 1 aprilie 2015 și ultima zi înainte de data începerii depunerii cererii unice în anul 2016.
Solicitanții care au obținut un drept la primă în anii anteriori vor solicita Ajutor Național Tranzitoriu – specia bovine pentru efectivul de animale purtătoare de primă, fără ca acesta să fie detaliat pe coduri unice de identificare în cererea de plată.
Toţi fermierii care solicită ANTZ trebuie să prezinte adeverinţa emisă de către medicul veterinar de liberă practică împuternicit, care atestă că efectivul de animale existent în exploatația cu cod ANSVSA, la data emiterii adeverinței, identificat şi înregistrat în RNE, este cuprins în Programul acţiunilor de supraveghere, prevenire, control şi eradicare a bolilor la animale, a celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, de identificare şi înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor şi caprinelor.
Documente cu care se face dovada livrării laptelui sunt:
- copie de pe cel puţin un contract cu un cumpărător, valabil pe o perioadă de minimum 6 luni, însoţită de copii de pe cel puţin o factură fiscală sau de pe cel puţin o filă din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol pentru producătorul care efectuează livrare de lapte;
- copie de pe fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol pentru producătorul persoana fizică ce efectuează vânzare directă a laptelui;
- copie de pe avizul de însoţire a mărfii şi de pe dispoziţia de încasare a valorii aferente laptelui comercializat pentru producătorul care efectuează vânzarea directă a laptelui prin automatele de lapte, indiferent de forma de organizare juridică;
- copie de pe factura fiscală/bonuri fiscale de vânzare directă a laptelui pentru PFA, II, IF şi SC.
Documentul specific care însoţește cererea unică de plată este copia de pe paşaportul fiecărui animal pentru care se solicită ANTZ/copie de pe documentele care atestă ieşirile din efectiv, după caz, în cazul exploataţiilor înfiinţate potrivit prevederilor art.651 şi/sau pentru care nu s-a solicitat/beneficiat de primă în anii anteriori.