Adama
AGRICOVER

Lanţul slăbiciunilor ministeriale: Seceta, Fondul mutual şi Camerele Agricole

Publicat: 14 iunie 2015 - 16:51
Comenteaza   | Print | Trimite unui prieten

În momentul în care scriu aceste rânduri, Moldova este pârjolită de secetă. În judeţul Iaşi s-a instituit cod roşu de secetă. În Botoşani, ciuturile scot nămol din fântâni, iar fermierii sunt nevoiţi să aducă apa cu cisternele de la mare depărtare pentru a adăpa animalele...

Nici în celelalte părţi ale ţării lucrurile nu stau mai bine: Câmpia Buzăului suferă şi ea de o secetă similară cu cea din 1986, după cum spun specialiştii iar Prahova au fost măturată de grindină şi vijelie, 900 de hectare fiind afectate. Şi putem continua...
Fermierii sunt, de departe, cei mai afectaţi locuitori din aceste zone. Disperarea lor a atins cote maxime. Mulţi vor pierde prin faliment toată agoniseala de-o viaţă, vor pierde casele care sunt garantate pe la bănci iar cei mai "norocoşi" vor suferi pierderi care le vor dezechilibra afacerile pentru mulţi ani de-acum înainte. Toate acestea arată uriaşele pericole la care sunt expuşi cei care investesc în producţia agricolă în România şi de ce băncile creditează agricultura de la noi cu aşa mare dificultate. Mai mult, societăţile de asigurare nu riscă şi nu asigură culturile contra fenomenelor meteo extreme.

UE ne dă, dar ai noştri nu pot duce!
Mai mult ca sigur că, pe tot întinsul Uniunii Europene sunt mulţi fermieri în aceeaşi situaţie de criză ca şi cei din România noastră. Desigur, un aspect face diferenţa. Şi e mare diferenţa: autorităţile statelor respective chiar au grijă de fermieri, pentru că toţi vor recupera 65% din pierderile economice cauzate de izbucnirea unor fenomene climatice nefavorabile sau a unei boli a animalelor sau a plantelor, de o infestare cu dăunători, de un incident de mediu sau chiar de o scădere drastică a veniturilor. Pentru a beneficia de aceste plăţi, fermierii trebuie să fie afiliaţi unui FOND MUTUAL.
UE se laudă că este o instituţie care asigură egalitatea de tratamente între fermierii din întreaga Uniune. Da, şi România este parte a ei şi da, au primit şi fermierii noştri aflaţi în necaz dreptul de a beneficia de sume compensatorii de aproape 400 de milioane de Euro pentru perioada 2014-2020! Doar că fermierii de la noi au parte de aceste fonduri doar teoretic, şi asta din cauză că ROMÂNIA NU ARE UN FOND MUTUAL ACREDITAT, la care aceştia să adere. Mai valabilă ca oricând vorba noastră adaptată: UE îţi dă, dar nu-ţi bagă şi în traistă!
Cine este vinovat pentru această situaţie tragică? Ministerul Agriculturii! De ce? Oficialii de la Agricultură au avut la dispoziţie de la UE, încă din 2007, prin Regulamentul 1234, sume de bani ca "sprijin pentru costurile administrative antrenate de înfiinţarea fondurilor mutuale" iar din 2009, prin Regulamentul UE 73 au avut posibilitatea ca prin aceste fonduri mutuale să plătească fermierilor sume compensatorii pentru boli ale animalelor şi plantelor. Cu toate acestea, MADR-ul nu a acţionat decât după 7 ani, când a apărut Legea nr. 2 din 08.01.2014, care aprobă OUG nr. 64/2013 privind înfiinţarea şi acreditarea fondurilor mutuale, lege modificată ulterior prin OUG 63/2014. Se pot constitui fonduri mutuale acreditate de minister prin această legislaţie stufoasă, apărută în ceasul al 13-lea, la care fermierii din Moldova, spre exemplu, să poată adera pentru a beneficia de 65% din pierderile suferite din cauza secetei? Ba bine că NU!

Sugestia nu s-a lăsat cu acreditare...
La sugestia ministrului Constantin, fostul lider al Federaţiei PROAgro, Alex Jurconi, a constituit un astfel de fond, care însă, culmea, nu a fost acreditat de minister! Singura consecinţă a fost mazilirea de către colegi a lui Jurconi pentru o aventură mult prea costisitoare pentru federaţie. Poate constitui LAPAR, tot la sugestia recentă a ministrului Agriculturii, un fond mutual acreditat? NU! De ce? O fundaţie, asociaţie sau federaţie din România nu poate înfiinţa un astfel de fond din două motive evidente: fondurile mutuale împart bani europeni şi trebuie să fie o organizaţie de utilitate publică, nu de interes public, aşa cum sunt cele amintite anterior. Şi, în al doilea rând, pentru a fi acreditat un fond trebuie ca acesta să fie reprezentativ şi să demonstreze că membrii săi exploatează peste 20% din totalul suprafeţei agricole şi al efectivelor de animale înregistrate la nivel naţional. Ori, asociaţiile sau federaţiile de la noi, atât de divizate cum sunt, nu au cum să organizeze un astfel de fond.

Grija ministerială pentru fermieri e o glumă proastă
Există în acest moment o instituţie în România care să înfiinţeze şi să administreze aceste fonduri? NU! Dar ar fi fost, în 2010, când Parlamentul a votat Legea nr. 283 a Camerelor Agricole, care dădea dreptul şi posibilitatea acestora de a înfiinţa fonduri mutuale, fiind organizaţii de utilitate publică şi cu reprezentativitate la nivel naţional, pentru simplul motiv că membrii Camerelor ar fi fost toţi agricultorii din România care beneficiază de plăţi directe prin APIA. Printre atribuţiile Camerelor Agricole, menţionate la art. 19, pct. 12, era prevăzut că "înfiinţează fonduri mutuale ale agricultorilor şi administrează/desemnează administratorii acestora". Ulterior însă, prin OUG 58/2013, Guvernul României a eliminat din atribuţiile Camerei înfiinţarea fondurilor mutuale.
Pe cale de consecinţă, pentru a fi posibilă înfiinţarea unui fond mutual trebuie modificată de urgenţă legislaţia referitoare la Camerele Agricole! Dar Ministerul nu doreşte acest lucru, un exemplu elocvent în acest sens fiind şi întâlnirea din 3 iunie a.c. din Comisia de Agricultură a Parlamentului, unde nu s-a putut lua nici o hotărâre din cauză că MADR-ul a trimis la şedinţă un simplu consilier, în locul unui reprezentant cu putere de decizie.
Şi câte mai sunt de făcut pentru ca cei aproape 400 de milioane de Euro să ajungă la fermieri! Modificarea legii Camerelor Agricole, alegeri în judeţe, înfiinţarea fondurilor mutuale, acreditarea lor de către Ministerul Agriculturii - toate acestea ar trebui bifate până la sfârşitul anului! Însă cum necazurile deja au dat năvală peste agricultura românească, mai mult ca sigur că fermierii loviţi de soartă nu vor putea primi plăţi compensatorii în cuantum de 65% din pierderi!

Dănuţ RADIŞ
FUNDAŢIA REVISTEI FERMA
www.fundatiaferma.ro

SEMNEAZĂ PETIŢIA! SUSŢINE CAMERELE AGRICOLE ŞI DREPTURILE FERMIERILOR!

Fundaţia Revistei Ferma a demarat campania de strângere de semnături pentru susţinerea petiţiei "CAMERELE AGRICOLE: PUTERE DE DECIZIE PENTRU FERMIERI". Campania se desfăşoară în cadrul principalelor evenimente cu profil agricol (târguri, expoziţii, întruniri ale fermierilor), prin intermediul voluntarilor şi online, pe www.fundatiaferma.ro/petitie.
Informaţii detaliate cu privire la evoluţia demersului nostru şi articole cu referire la acest subiect aflaţi din revista FERMA, de pe site-urile www.agroinfo.ro/camere-agricole, www.fundatiaferma.ro, www.camerele-agricole.ro şi din paginile noastre de facebook.
Faceţi cunoscută opinia dvs. şi dezbateţi subiectul pe forum.agroinfo.ro, la secţiunea Camerele Agricole.
Ne găsiţi şi prin email, la fundatia.ferma@gmail.com şi telefonic, la 0256.213328.

Vizualizat: 16035 | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Citeste si:

Baciu condamnă politicul pentru eşecul Legii Camerelor Agricole

Baciu condamnă politicul pentru eşecul Legii Camerelor Agricole

Subiectul Camerelor Agricole a fost deseori adus în discuţie la ediţia din acest an a târgului Agriplanta - RomAgroTec, desfăşurat recent în localitatea Fundulea, din judeţul Călăraşi. Laurenţiu Baciu se numără printre cei care au răspuns provocării lansate de Fundaţia Revistei Ferma, semnând petiţia care solicită revenirea la forma iniţială a legii.

George Turtoi: De la anul vrem să mutăm primirea cererilor unice de plată la Camerele Agricole

George Turtoi: De la anul vrem să mutăm primirea cererilor unice de plată la Camerele Agricole

Declarația a fost făcută de George Turtoi, secretar de stat în Ministerul Agriculturii, imediat după intervenția în emisiunea Viața Satului a Nicoletei Dragomir, redactor-șef  revista Ferma.

SUSŢINE PROIECTUL. SEMNEAZĂ PETIŢIA!

SUSŢINE PROIECTUL. SEMNEAZĂ PETIŢIA!

Proiectul "Camerele agricole: putere de decizie pentru fermieri!", iniţiat de Fundaţia Revistei Ferma este materializat prin PETIŢIA pentru revenirea la forma iniţială a Legii Camerelor Agricole (prevederile Legii nr. 122/2012, cu amendamente) şi abrogarea OUG nr. 58/2013. Pe scurt, cerem revenirea la atribuţiile cu putere de decizie pentru fermieri, pe care Ordonanţa 58 le-a eliminat complet!

3. Bulină neagră pentru Gheorghe Antochi...

3. Bulină neagră pentru Gheorghe Antochi...

Gheorghe Antochi este cel care a propus, în 2012, modificarea statutului camerelor agricole de la UTILITATE PUBLICĂ la INTERES PUBLIC, eliminând practic posibilitatea finanţării acestora şi din bugetul statului.

2. Bulină neagră pentru Mihai Banu...

2. Bulină neagră pentru Mihai Banu...

Mihai Banu este politicianul care a declarat că fermierii nu au ce să caute în birourile de organizare ale alegerilor pentru camerele agricole.

1. Bulină neagră pentru Daniel Constantin...

1. Bulină neagră pentru Daniel Constantin...

... pentru că a semnat, în calitate de Ministru al Agriculturii şi, deci, ca reprezentant al Guvernului, Ordonanţa de Urgenţă 58/2013. Modificările adoptate de OUG 58 schimbă radical vechea lege şi îi nemulţumesc pe fermieri, care acuză politizarea camerelor agricole, precum şi faptul că nu au fost consultaţi de minister la elaborarea proiectului, deşi au cerut acest lucru. Din lista de atribuţii principale prevăzute de OUG nu mai apare niciuna dintre cele menţionate în forma iniţială a legii (Legea 283/2010)!

Cine primeşte „Bulina Neagră”?

Cine primeşte „Bulina Neagră”?

Şase ani plini de modificări legislative, acordări şi încălcări de atribuţii, opinii mai mult sau mai puţin avizate, o grămadă mare de nemulţumiri şi, în prezent, o situaţie incertă... Cam aşa am putea descrie, pe scurt, procesul chinuit, greoi şi haotic de înfiinţare a camerelor agricole.

Tupeu fără limite la Ministrul Constantin!

Tupeu fără limite la Ministrul Constantin!

Continuăm serialul “Camerele agricole: putere de decizie pentru fermieri” şi rămânem tot în… sacul cu foarte mulţi bani “sifonaţi” prin tot felul de proiecte pe care MADR-ul le-a numit, impropriu, fonduri destinate formării profesionale, asistenţei tehnice şi informării. Cu toate că, în termenii fondurilor nerambursabile de la UE, asta ar fi trebuit să fie destinaţia lor.

Finanţarea a stârnit înverşunarea!

Finanţarea a stârnit înverşunarea!

Demersul Fundaţiei Revistei Ferma cu privire la modificarea legislaţiei Camerelor Agricole, în sensul revenirii la atribuţiile cu drept de decizie pentru fermieri, are la bază şi luările de poziţie ale reprezentanţilor asociaţiilor profesionale, declanşate de apariţia OUG 58 din 2013.

Săptămâna aceasta: Reprezentanții Camerelor Agricole se întâlnesc cu miniștrii Agriculturii și Finanțelor

Săptămâna aceasta: Reprezentanții Camerelor Agricole se întâlnesc cu miniștrii Agriculturii și Finanțelor

Marți, la Academia de Științe Agricole și Silvice (ASAS) din București, liderii fermierilor implicați în constituirea Camerelor Agricole se vor întâlni cu ministrul Daniel Constantin și cu ministrul Eugen Teodorovici, spune Cornel Stroescu.

Voluntar de TOP

Voluntar de TOP

În ultimii doi ani Fundaţia Revistei Ferma s-a implicat în susţinerea civică a diferitelor proiecte de interes pentru agricultori.

"Camerele agricole: putere de decizie pentru fermieri!"

"Camerele agricole de stat sunt una" (n.r. - născute din fostele agenţii de consultanţă agricolă), "camerele private, ale fermierilor, sunt altceva" (n.r. - cu referire la cele înfiinţate după OUG 58/2013), "bine că face cineva ceva şi pentru noi, fermierii" (n.r. - cu referire la iniţiativa Fundaţiei Revistei Ferma)

Legislatie pentru Camerele Agricole

Legislatie pentru Camerele Agricole

Legislatie pentru Camerele Agricole

"Camerele agricole: putere de decizie pentru fermieri!" PROIECT SUSŢINUT DE FUNDAŢIA REVISTEI FERMA

PETIŢIE pentru revenirea la forma iniţială a Legii Camerelor Agricole (prevederile Legii nr. 122/2012, cu amendamente) şi abrogarea OUG nr. 58/2013

Camerele Agricole - de unde şi până unde?!

Camerele Agricole - de unde şi până unde?!

De unde începe puterea şi răspunderea fermierilor, atribuită prin Camerele Agricole şi unde se încheie? Sau cum? Dacă privim în urmă, proiectul a pornit bine, apoi s-a împotmolit iar acum continuă... în defavoarea fermierilor!

Punct de vedere al CAN cu privire la articolul „Legea Camerelor agricole e după chipul şi asemănarea guvernanţilor...”

Punct de vedere al CAN cu privire la articolul „Legea Camerelor agricole e după chipul şi asemănarea guvernanţilor...”

După publicarea articolului cu titlul „Legea Camerelor agricole e după chipul şi asemănarea guvernanţilor... lipsită de conţinut!”, Camera Agricolă Naţională a trimis un punct de vedere oficial pe adresa redacţiei. Iată precizările CAN!

Legea Camerelor agricole e după chipul şi asemănarea guvernanţilor... lipsită de conţinut!

Legea Camerelor agricole e după chipul şi asemănarea guvernanţilor... lipsită de conţinut!

Ministrul Daniel Constantin s-a dovedit a fi un mare trădător al interesului celor pe care îi reprezintă la nivel guvernamental - producătorii agricoli. 

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Video

CLAAS România - soluţii digitale, servicii post-vânzare şi training specializat pentru operatori!

CLAAS România - soluţii digitale, servicii post-vânzare şi training specializat pentru operatori!

Massey Ferguson a convins de la prima lucrare FERME DE VÂNZARE în județul Cluj! IMAGINI DIN DRONĂ // Detalii în descriere Prețul, brandurile și garanția l-au convins pe Mihai Cherecheș să aleagă IPSO Utilaje de Ocazie

Bancul zilei

În vacanţă...

În vacanţă...
De trei ori am fost în vacanţă şi de trei ori soţia mea a rămas însărcinată Detalii