Elementele principale ale conceptului de dezvoltare rurală, bazat pe scheme multianuale, cofinanţate de statele membre (sau regiunile lor), care funcţionează foarte bine, vor fi menţinute.
Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEARD) face parte din Cadrul Strategic Comun, alături de Fondul European pentru Dezvoltare Regionala (FERD), Fondul European Social (FES), Fondul de Coeziune şi Fondul European Maritim şi de Pescuit. Acest cadru a fost lansat pe 6 octombrie 2011 pentru susţinerea obiectivelor strategiei Europa 2020 (Creştere durabilă, inteligentă ş inclusivă). Ca şi în cazul celorlalte fonduri, pentru a putea cuantifica performanţa acestui program, se stabilesc ţinte de îndeplinit pentru fiecare din cele 6 priorităţi de mai jos. Aprox. 5% din fonduri vor fi alocate unei aşa-numite “Rezerve de performanţă” şi vor fi accesibile numai după ce se demonstrează un progres clar pe calea atingerii acestor ţinte.
Cele trei axe nu vor mai fi necesare deoarece se urmăreste o focalizare pe obţinerea de rezultate şi aceeaşi măsură poate contribui concomitent la atingerea mai multor obiective. Prin urmare, respunyând obiectivelor Strategiei Europa 2020, cele noi şase priorităţi ale dezvoltării rurale vor fi:
• Încurajarea transferului de expertiza si inovarii
• Creşterea competitivităţii
• Consolidarea filierelor agroalimentare şi gestionarea riscului în agricultură
• Refacerea, conservarea şi întărirea ecosistemelor
• Promovarea folosirii eficiente a resurselor şi tranziţia spre o economie cu emissi reduse de carbon
• Promovarea incluziunii sociale, reducerea sărăciei şi dezvoltarea economică in zonele rurale;
A fost elaborat un pachet de măsuri, astfel încât fiecare stat membru să poată propune programe şi alocări financiare combinând acele masuri care răspund nevoilor sale specifice.
În plan bugetar, va exista o schimbare în distribuirea fondurilor de dezvoltare rurală pe ţări, pe criterii mai obiective - ce vor fi stabilite de Comisie ulterior. Ratele de cofinanţare de către UE vor fi de 85% pentru regiunile mai puţin dezvoltate, regiunile periferice şi insulele mici din marea Egee, şi de 50% in alte regiuni.
Rata de cofinanţare poate creşte pentru măsurile de transfer de expertiză şi inovare, cooperare, crearea grupurilor de producători, instalarea tinerilor în agricultură şi proiectele LEADER.
In plus, va fi posibilă crearea de sub-programe care să vizeze categorii sensibile (tineri fermieri; fermele mici), zone sensibile (zonele de munte), circuitele scurte (sisteme de vanzare directă). De asemenea, aceste sub-programe vor putea viza anumite nevoi specifice legate de restructurarea unor sectoare care ar avea un impact considerabil în procesul de dezvoltare a anumitor zone rurale.
NB. Fondurile generate de plafonarea plăţilor directe pot fi folosite pentru investiţii si inovare cu o finantare europeana de 100%.
Pachetul simplificat de măsuri de dezvoltare rurală:
• Inovare: aceasta temă cheie, orizontală - incluzând Parteneriatul European pentru Inovare si Premiul pentru Inovare - are ca scop promovarea utilizării eficiente a resurselor, creşterea productivităţii, reducerea emisiilor, dezvoltarea durabilă a agriculturii, pădurilor şi zonelor rurale, pe baza unei cooperări mai strânse între agricultură şi cercetare.
N. Un exemplu: proiecte pilot de accelerare a transferului tehnologic in practicile agricole.
• Expertiză – o agricultura bazată pe cunoaştere: consolidarea Serviciilor de Consultanţă Agricolă (legate şi de adaptarea la schimbările climatice şi reducerea efectelor lor, de protecţia mediului, de dezvoltare economică şi pregătire profesională)
• Restructurare/Investiţii/Modernizare: cu sprijin financiar nerambursabil
• Tinerii Agricultori – o combinaţie de măsuri precum granturi de până la 70.000 Euro pentru instalarea tinerilor fermieri, formare profesională şi servicii de consultanţă.
• Micii fermieri: finanţări de până la 15.000 Euro/ferma mică pentru pornirea unei afaceri
• Instrumente de gestionarea riscului: asigurări şi fonduri mutuale – pentru asigurarea producţiei împotriva condiţiilor de climă, bolilor animale. Masurile au fost extinse şi pentru a include opţiunea de stabilizare a veniturilor (care va permite acoperirea cu până la 70% a pierderilor, dintr-un fonduri mutual, dacă veniturile scad cu 30%). Pentru fiecare euro plătit dintr-un astfel de fond mutual, UE plăteşte 0,65 Euro în plus. .
• Organizaţiile Producătorilor şi Asociaţiile de Organizaţii: sprijin pentru crearea unei organizaţii de producători pe baza unui plan de afaceri, limitat la grupuri care se încadrează în definiţia IMM
• Scheme agro-ecologice şi plăţi legate de climă: o mai mare flexibilitate în încheierea de contracte, legate de formare/informare
• Agricultura ecologică: conversie şi menţinere
• Zone defavorizate natural: se propune o noua clasificare a acestor zone pe baza a 8 criterii bio-fizice. Statele membre au libertatea de a defini până la 10% din terenul agricol ca zonă cu dificultăţi specifice, pentru menţinerea sau îmbunătăţirea protecţiei mediului înconjurător
• Zonele montane: pentru aceste zone, precum şi pentru cele situate la peste 62º N sprijinul financiar poate creşte până la 300 Euro/ha (de la 250 Euro/ha)
• Cooperare: sprijin pentru diverse forme de cooperare, inclusiv pentru promovarea noilor produse, a pieţelor locale şi circuitelor scurte; şi pentru abordări comune pe proiecte de mediu
• Servicii de bază şi dezvoltarea satelor – investiţii în infrastructură de broadband şi în energii regenerabile care pot depăşi scara redusă de investii
• LEADER: pachetul de demarare LEADER pentru sprijinirea creării grupurilor si strategiilor de tip LEADER; promovarea flexibilităţii în combinarea altor fonduri pe plan local (de ex. cooperarea urban-rural).
Dorian FILOTE
Speechwriter for the Commissioner
DG Agriculture and Rural Development