Pentru prima dată, în 2022, vânzările de lapte ecologic au scăzut în Franţa. Se pare că acest lucru se întâmplă deoarece nu mai există suficientă cerere din partea consumatorilor.
În ultimul an, toate companiile franceze de produse lactate au întâmpinat mari dificultăţi în vânzarea laptelui organic. Fie că vorbim de Lactalis, Sodiaal, Agrial sau Biolait, principalii patru cumpărători şi distribuitori de lapte ecologic, consumul nu mai creşte la fel de repede ca producţia.
Gigantul francez de produse lactate Lactalis a ajuns să comercializeze în 2022 circa 40% din laptele său ecologic ca lapte obişnuit. La fel se procedează şi ceilalţi mari procesatori de lapte din Hexagon. Presa franceză relatează că declasează laptele organic atât din punct de vedere al preţului, cât şi al utilizării. Potrivit celor mai recente statistici, cererea consumatorilor de lapte ecologic a scăzut cu aproximativ 10 la sută, deşi agricultura ecologică este destul de dezvoltată în Franţa.
Până în 2019, Lactalis a plătit bonificaţii şi subvenţii producătorilor francezi de lapte care au trecut de la sistemul convenţional la cel ecologice. În ultimele luni, însă, nu s-a mai vorbit despre asta, nici măcar despre garanţiile anterioare de cumpărare. În plus, Lactalis a renunţat la penalităţile contractuale şi la rambursarea subvenţiilor în cazul celor care au decis să revină la sistemul de producţie convenţional.
În timp ce preţurile la alimentele ecologice sunt prea mari pentru mulţi consumatori, preţurile de producător nu acoperă costurile pentru mulţi fermieri ecologici. Unii dintre ei primeau doar 40 până la 50 de cenţi pe litru. Situaţia este fără precedent, în condiţiile în care s-a ajuns ca unii producători de lapte ecologic să fie plătiţi cu mai puţin decât colegii lor convenţionali.
Producţia de lapte ecologic s-a dezvoltat şi în Franţa, în paralel cu creşterea consumului de produse ecologice. Între 2015 şi 2021, cantitatea de lapte organic produsă în Franţa s-a dublat, de la 600 milioane de litri la 1,2 miliarde de litri.