FERMIERII TREBUIE SĂ ȘTIE! Fermierii încasează integral subvențiile și nu sunt sancționați de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) dacă știu la timp aceste informații și acționează în consecință. Mulți dintre agricultorii români nu cunosc legislația. Fermierii află abia după ce au rămas fără subvenții și sunt sancționați soluțiile la care ar fi trebuit să apeleze și care i-ar fi scutit de necazuri. AGROINFO vine în sprijinul dumneavoastră!
Vă explicăm ce înseamnă forța majoră și circumstanțele excepționale, termenul în care trebuie să anunțați APIA în așa fel încât să încasați integral subvenția și să nu fiți nevoiți să plătiți sancțiuni, cum trebuie să procedați dacă vă aflați într-una din situațiile menționate.
FORŢA MAJORĂ ŞI CIRCUMSTANŢELE EXCEPŢIONALE
Cazurile de forţă majoră sau circumstanţele excepţionale prevăzute de art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 sunt anunţate, în scris, de fermieri la centrul local/judeţean al APIA, unde au depus cererea unică de plată, printr-o Înştiinţare cu privire la cazurile de forţă majoră prevăzută Anexa nr. 12 la Ordinul nr. 619/2015, cu modificări şi completări, la care sunt ataşate actele originale de constatare ale fenomenului invocat.
ATENȚIE! Termenul în care trebuie să anunțați APIA este de 15 zile lucrătoare de la data emiterii actului doveditor al cazului!
Conform art 2 alin. 2 din Regulamentul UE nr. 1306/2013: ,,În special, în următoarele cazuri „forţa majoră” şi „circumstanţele excepţionale” sunt recunoscute:
(a) decesul beneficiarului;
(b) incapacitatea profesională pe termen lung a beneficiarului;
(c) o catastrofă naturală gravă care afectează puternic exploataţia agricolă;
(d) distrugerea accidentală a clădirilor destinate creşterii animalelor, aflate pe exploataţia agricolă;
(e) o epizootie sau o boală a plantelor care afectează parţial sau integral şeptelul sau, respectiv, culturile beneficiarului;
(f) exproprierea întregii exploataţii agricole sau a unei mari părţi a acesteia, dacă exproprierea respectivă nu ar fi putut fi anticipată la data depunerii cererii.
Cazurile de forţă majoră şi circumstanţele excepţionale se notifică în scris autorităţii competente, furnizându-se în acelaşi timp dovezi relevante considerate satisfăcătoare de autoritatea în cauză, în termen de cincisprezece zile lucrătoare de la data la care beneficiarul sau succesorul său în drepturi este în măsură să trimită respectiva notificare, în conformitate cu art. 4 din Regulamentul UE nr. 640/2014.
Ordinul MADR nr. 619/2015 prevede
Art. 1091*) - ,, În sensul art. 30 şi 31 din ordonanţă, în cazul în care fermierii nu au fost în măsură să respecte criteriile de eligibilitate sau alte obligaţii din cauza unui caz de forţă majoră sau a unor circumstanţe excepţionale, pentru a beneficia de plăţile prevăzute la art. 1 alin. (2) şi (3) din ordonanţă şi la art. 96 alin. (1) pct. (iii) din prezentul ordin, notifică în scris APIA în termenul stabilit la art. 31 din ordonanţă, printr-o înştiinţare al cărei model este prevăzut în anexa nr. 12”.
După caz, documentele doveditoare ale cazurilor de forţă majoră sau circumstanţe excepţionale sunt:
- certificatul care atestă calitatea de moştenitor/certificat de moştenitor eliberat de notarul public/declaraţia de împuternicire pentru un singur moştenitor în cazul existenţei mai multor moştenitori pentru decesul beneficiarului;
- certificatul medical de constatare a incapacităţii de muncă pentru incapacitatea profesională de lungă durată a agricultorului/adeverinţă medicală din care să reiasă incapacitatea profesională de lungă durată a agricultorului, după caz;
- procesul verbal de constatare a calamităţii eliberat de Primărie/ procesul verbal de constatare emis de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă pentru catastrofele naturale şi distrugerea accidentală a clădirilor exploataţiei, după caz. Fermierii care se află în zonele declarate calamitate printr-un act normativ naţional, prezintă la APIA doar Înştiinţarea.
Numai în baza ambelor acte menţionate (actul normativ naţional şi Înştiinţarea), APIA ia în considerare cazul de forţă majoră/situaţii excepţionale. Fermierii care au suferit calamităţi ale culturilor din cauza unor fenomene naturale izolate (îngheţ, inundaţii, secetă, tornade, etc.) pentru care nu există un act normativ naţional, prezintă ca documente doveditoare, alături de Înştiinţare şi procesul verbal de constatare a calamităţii eliberat de Primărie.
În cazul decesului fermierului care a depus cererea de plată, moştenitorul/moştenitorul legal desemnat de către ceilalţi moştenitori aduce la cunoştiinţa APIA, în scris, acest aspect printr-o Înştiinţare cu privire la cazurile de forţă majoră prevăzută Anexa nr. 12 la Ordinul nr. 619/2015, cu modificări şi completări, însoţită de Certificatul de deces, în termen de 15 zile lucrătoare de la data la care succesorul în drepturi al decedatului este în măsură să trimită respectiva notificare.
Dacă moştenitorul nu depune Cererea de preluare de exploataţie agricolă în caz de deces pentru că nu s-a dezbătut succesiunea până la emiterea deciziei de plată pe numele decedatului, se urmează calea legală de succesiune pentru obţinerea sprijinului din contul decedatului (în cazul în care contul bancar declarat de fermierul decedat în cererea de plată nu este închis de către moştenitor).
Moştenitorul/moştenitorul legal desemnat de către ceilalţi moştenitori poate prelua exploataţia agricolă până la data emiterii de către APIA a deciziei de plată pe numele defunctului, asumându-şi drepturile şi obligaţiile aferente, în baza unei cereri depuse la centrul local/judeţean APIA unde fermierul decedat a avut cerere de plată, Cerere de preluare de exploataţie agricolă în caz de deces, formular pus la dispoziţie de APIA.
Cererea va fi însoţită de următoarele documente justificative: acte doveditoare privind calitatea de moştenitor (certificat de calitate de moştenitor/certificat de moştenitor eliberat de notarul public, prin care se stabileşte calitatea succesorilor şi bunurile rămase de la fermierul decedat în original şi copie; actul de identitate al moştenitorului, în original şi copie; dovada contului bancar activ, pe teritoriul României; declaraţie notarială prin care este împuternicit doar unul dintre moştenitori să primească sprijinul (în cazul în care există mai mulţi moştenitori). Copia acestor documente se păstrează la dosarul cererii de plată a moştenitorului.
FOARTE IMPORTANT! Fermierul nu este sancţionat pentru depunerea cu întârziere a cererii unice de plată, a modificărilor, a documentelor aferente ANT/Sprijin cuplat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale, dacă anunţă APIA în termen legal şi prezintă actele doveditoare.
Surse: APIA, OMADR 619/2015, OUG 3/2015, Regulamentul (UE) 1306/2013