PLATA SUBVENŢIILOR DEPINDE DE ACEST ACT NORMATIV. Redefinirea fermierului activ, noi reglementari privind schema de plată unică pe suprafaţă, plăţile pentru tinerii fermieri, sprijinul cuplat şi plata pentru micii fermieri, toate depind de această nouă Ordonanţă.
Ministerul Agriculturii a publicat pe pagina sa de internet o nouă ORDONANȚĂ privind modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură.
Prezenta ordonanţă de urgenţă aprobă schemele de plăţi, ca mecanisme de susţinere a producătorilor agricoli, respectiv schemele de plăţi directe şi ajutoarele naţionale tranzitorii, care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020.
Cele mai IMPORTANTE modificări sunt:
CONDIŢII pentru a beneficia de PLĂŢILE DIRECTE:
Pentru a beneficia de plăţile directe, fermierii trebuie să:
La articolul 8, alineatul (1), literele c), f), n) și s) se modifică și vor avea următorul cuprins:
c) să exploateze un teren agricol cu o suprafaţă de cel puţin 1 ha, suprafaţa parcelei agricole să fie de cel puţin 0,3 ha, iar in cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor, arbuştilor fructiferi, suprafaţa parcelei agricole trebuie să fie de cel puţin 0,1 ha și/sau, după caz, să dețină un număr minim de animale. Pentru legume cultivate în sere şi solarii, pentru care se acordă sprijinul prevăzut la art. 1 alin. (2) lit. e), suprafaţa minimă a exploataţiei este de 0,3 ha, iar suprafața minimă a parcelei este de 0,03 ha;”
În vechea OUG nu era reglementată o suprafaţă minimă a parcelei.
„f) să declare toate parcelele agricole, precum şi zonele de interes ecologic prevăzute la art. 20 alin. (1), în sensul prevederilor art. 72 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, potrivit cărora fermierii care deţin parcele agricole cu o suprafaţă de până la 0,1 ha nesolicitate la plată pot să nu le declare, cu condiţia ca suprafaţa însumată a acestor parcele să nu depăşească un hectar;”. Astfel, fermierii care deţin parcele agricole mai mici de 0,1 ha nesolicitate la plată pot să nu le declare, cu condiţia ca suprafaţa însumată a acestor parcele să nu depăşească 1 ha.
„n) să prezinte la depunerea cererii unice de plată sau a modificărilor aduse acesteia documentele necesare care dovedesc că terenul agricol inclusiv zonele de interes ecologic se află la dispoziția lor sau o copie a anexei nr. 24 de la starea civilă a unităţilor administrativ-teritoriale, dacă este cazul. Documentele care fac dovada că terenul agricol se află la dispoziția fermierului trebuie să fie încheiate înaintea depunerii cererii unice de plată şi trebuie să fie valabile cel puţin până la data de 1 decembrie a anului de cerere;”
Astfel, documentele necesare care dovedesc utilizarea legală a terenului agricol, inclusiv a terenurilor care conţin zone de interes ecologic, precum şi a animalelor sunt înlocuite de documentele necesare care dovedesc că terenul agricol inclusiv zonele de interes ecologic se află la dispoziția lor.
„s) să identifice, să declare, în cadrul blocului fizic parcelele agricole utilizate, în aplicaţia electronică GIS, pusă la dispoziţie de către APIA, care permite prelucrarea datelor spaţiale şi alfanumerice privind suprafeţele declarate, şi să utilizeze datele cadastrale disponibile.” Aşadar, a fost eliminată expresia mult contestată “fără echivoc” - s) să identifice, să declare, să delimiteze şi să localizeze fără echivoc parcelele agricole în aplicaţia electronică GIS…
5. La articolul 8, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(6) Documentele din care reiese că hectarele de teren agricol se află la dispoziția fermierului și/sau că acesta deține efective de animale, se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și se prezintă la depunerea cererilor unice de plată, în funcție de schemele/măsurile/plățile solicitate.ˮ, modificând astfel “Documentele din care reiese utilizarea legală a terenului agricol şi deţinerea efectivelor de animale se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi se prezintă, după caz, de către toţi solicitanţii la depunerea cererilor unice de plată. Suprafeţele sau efectivele de animale pentru care nu se prezintă aceste documente sunt neeligibile la plată.”
8. La articolul 25, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) În cazul în care Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale intenționează să ia decizia de a transfera fonduri între măsurile de sprijin cuplat, informează fermierii cu privire la un posibil transfer înainte de data de deschidere a perioadei de depunere a cererilor, atât printr-un anunț care se postează pe site–ul instituției: www.madr.ro, cât și prin Ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.ˮ
SCHEMA SIMPLIFICATĂ PENTRU MICII FERMIERI
La articolul 26 din vechea OUG, alineatul 3 preciza că “Nu pot participa la schemă fermierii care au dreptul la plată anuală mai mare de 1.250 euro” Acest articol S-A ABROGAT.
De asemenea, condiţia prevăzută la articolul 27, alineatul (2), litera c) “Pe durata participării la schemă, micii fermieri: c) păstrează cel puţin un număr de hectare eligibile care corespunde numărului de hectare eligibile declarate în 2015.” SE ABROGĂ.
TRANSFERUL DE PROPRIETATE
La articolul 2, alineatul (1) literele p) și s) se modifică și vor avea următorul cuprins:
p) transferul unei exploataţii înseamnă vânzarea sau arendarea sau orice alt tip de tranzacţie similară care are drept obiect unităţile de producţie în cauză;”
În Ordonanţa emis[ recent de MADR “transferul unei exploataţii înseamnă vânzarea, arendarea, moştenirea sau orice alt transfer definitiv care are drept obiect unităţile de producţie în cauză”, aşadar dispare moştenirea ca formă de transfer.
De asemenea, sunt redefinite zonele vegetale - s) zonele acoperite cu strat vegetal reprezinta suprafețe arabile cultivate cu un amestec de specii de cultură, considerate culturi secundare, care nu participă la calculul diversificării culturilor şi care asigură acoperirea solului având rolul de a absorbi azotul rezidual. Lista amestecurilor de specii de cultură pentru stratul vegetal, perioada de însâmânțare și data după care este permisă distrugerea mecanică a stratului vegetal se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale;”
(8) În cazul fermierilor prevăzuţi la alin. (3) care, potrivit legii, nu întocmesc situaţii financiare anuale, dovezile verificabile sunt declaraţiile privind veniturile, precum şi alte documente emise de unitatea teritorială a Ministerului Finanţelor Publice sau de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală care se prevăd prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale. – SE ABROGA
PENTRU ZOOTEHNIE! Transferul unei exploataţii!
După articolul 28, se Introduce un nou articol, articolul 281, cu următorul cuprins:
„Art. 281. În cazul schemelor de sprijin cuplat în sectorul zootehnic și/sau ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul zootehnic, transferul unei/unor exploatații cu cod atribuit de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor se poate efectua în condițiile prevăzute la art.28.”, respectiv:
Dacă o exploataţie este transferată integral de la un beneficiar la altul după depunerea unei cereri de plată şi înainte să fi fost îndeplinite toate condiţiile de acordare a plăţii, cedentului nu i se acordă niciun ajutor sau sprijin pentru exploataţia transferată.
(2) Ajutorul solicitat sau plata solicitată de cedent se acordă cesionarului, cu respectarea următoarelor condiţii:
a) în termen de 10 zile calendaristice de la efectuarea transferului de exploataţie, cesionarul notifică APIA asupra transferului şi solicită plata ajutorului şi/sau a sprijinului;
b) cesionarul furnizează toate documentele justificative solicitate de APIA referitoare la transferul de exploataţie;
c) sunt îndeplinite toate condiţiile pentru acordarea ajutorului şi/sau a sprijinului în ceea ce priveşte exploataţia transferată.
(3) După momentul în care cesionarul a informat APIA şi a solicitat plata ajutorului şi/sau a sprijinului potrivit prevederilor alin. (2) lit. a):
a) toate drepturile şi obligaţiile cedentului care decurg din raportul juridic dintre cedent şi APIA generat de cererea unică de plată sunt atribuite cesionarului;
b) toate acţiunile necesare pentru acordarea ajutorului şi/sau a sprijinului şi toate declaraţiile date de cedent înainte de transfer sunt atribuite cesionarului în scopul aplicării normelor relevante ale Uniunii;
c) exploataţia transferată este considerată o exploataţie separată pe durata anului de cerere în cauză.
Totodată, noua Ordonanţă redefineşte FERMIERUL ACTIV. Citeşte AICI modificările!