Mai multe organizații ale fermierilor români semnează o scrisoare deschisă transmisă ministrului plenipotențiar la Reprezentanța Permanentă a României la UE, Achim Irimescu, ministrului agriculturii Florin Barbu, ministrului Economiei Ștefan Radu Oprea și ministrului Afacerilor Externe, Luminița Teodora Odobescu.
"SCRISOARE DESCHISĂ
Către:
Domnul Ștefan-Radu OPREA, Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului
Domnul Florin-Ionuț BARBU, Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale
Doamna Luminița-Teodora ODOBESCU, Ministrul Afacerilor Externe
Domnul Achim IRIMESCU, Ministrul plenipotențiar, Reprezentanța Permanentă a României la UE
Spre informare:
Domnul Klaus IOHANNIS, Președintele României
Domnul Marcel CIOLACU, Premierul României
Stimată doamnă Ministru, stimați domni Miniștri,
Alianța pentru Agricultură și Cooperare, formată din organizațiile PRO AGRO, LAPAR, UNCSV și AFF, reiterează opoziția fermă față de semnarea tratatului comercial între Uniunea Europeană și țările Mercosur, susținând poziția COPA-COGECA, cea mai mare organizație a fermierilor și cooperativelor agricole din Europa, din care facem parte.
În completarea adresei noastre din 21 noiembrie 2024, vă transmitem argumentele detaliate prezentate de COPA-COGECA, care subliniază impactul grav pe care acest acord îl va avea asupra agriculturii europene și românești.
1. Capitol agricol profund dezechilibrat:
Capitolul agricol al acordului este semnificativ dezechilibrat, având un impact negativ asupra unor sectoare sensibile precum carnea de vită, carnea de pasăre, zahărul, etanolul și orezul. Aceste sectoare sunt deosebit de vulnerabile la perturbările pieței.
2. Impactul negativ asupra comerțului:
Evaluarea impactului cumulativ publicată de Centrul Comun de Cercetare (JRC) în acest an indică în mod clar efectele comerciale negative asupra acestor sectoare sensibile, exacerbând și mai mult preocupările agricultorilor din UE. Acesta este un aspect esențial, deoarece UE începe în prezent negocierile cu Ucraina pentru liberalizarea suplimentară a liniilor tarifare rămase în cadrul zonei de liber schimb aprofundat și cuprinzător (DCFTA) UE-Ucraina - inclusiv unele dintre aceleași sectoare sensibile, cum ar fi: carnea de pasăre, zahărul, mierea și etanolul. În plus, UE urmărește, de asemenea, acorduri de liber schimb cu India și Thailanda, care au unele dintre principalele lor interese ofensive în aceleași sectoare sensibile. Toate combinate, efectul cumulativ în viitor ar putea duce la prăbușirea unora dintre aceste sectoare-cheie de producție ale UE.
3. Divergența standardelor de producție:
Există o divergență importantă în ceea ce privește standardele de producție agricolă între UE și țările Mercosur, în special în ceea ce privește utilizarea produselor agrochimice, sănătatea și bunăstarea animalelor și standardele de siguranță alimentară. Această disparitate este evidențiată de cel mai recent audit al DG Sante privind carnea de vită cu hormoni din Brazilia. În plus, practicile agricole din țările Mercosur sunt legate de defrișări semnificative, subminând eforturile globale de protecție a mediului.
4. Standarde mai scăzute în țările Mercosur:
Țările Mercosur funcționează în conformitate cu standarde de mediu, de muncă și de siguranță mai puțin stricte, ceea ce le permite să producă bunuri agricole la costuri mai mici. Acest lucru creează condiții de concurență inegală pentru agricultorii din UE care aderă la standarde mai ridicate. Sindicatele, ONG-urile de mediu organizațiile de fermieri și organizațiile de consumatori se opun acestui acord de asemenea, pe baza acestor preocupări.
5. Riscul de saturare a pieței și de pierdere a veniturilor:
Afluxul de produse cu costuri reduse din țările Mercosur prezintă un risc de saturare a pieței, ceea ce poate duce la pierderi semnificative de venituri pentru agricultorii UE. Acest lucru amenință viabilitatea economică a multor ferme mici și mijlocii din UE și pune în discuție modelul nostru de producție, în special în momentul în care acestea se confruntă cu prețuri ridicate la inputuri și cu condiții climatice dificile.
6. Protocol slab privind durabilitatea:
Protocolul adițional privind durabilitatea trimis țărilor Mercosur în martie 2023 este, din perspectiva producătorilor agricoli, în mod clar inadecvat, bazându-se în principal pe convenții internaționale, fără măsurile executorii necesare. În plus, răspunsul Mercosur din septembrie 2023 a demonstrat în mod clar lipsa lor de ambiție și lipsa dorinței de a se angaja să adopte măsuri obligatorii în materie de durabilitate. De fapt, acest acord, încheiat în 2019, nu respectă capitolul privind comerțul și dezvoltarea durabilă și capitolul privind sistemele alimentare durabile, care au reprezentat o caracteristică standard și importantă în toate acordurile comerciale cele mai recente.
România, având o industrie agroalimentară insuficient dezvoltată, va fi puternic afectată.
Fermierii și cooperativele agricole din UE nu sunt împotriva comerțului, ci pledează pentru acorduri echitabile și echilibrate care să le protejeze mijloacele de subzistență, să mențină standarde ridicate și să sprijine durabilitatea mediului. Având în vedere că principalul interes ofensiv al țărilor din Mercosur este accesul la piața UE cu valoare ridicată, sectorul nostru este moneda de schimb pentru beneficiile nete pe care alte sectoare din UE le vor obține în urma unui astfel de acord. Pentru comunitatea agricolă, acest lucru nu este acceptabil și transmite un mesaj foarte îngrijorător.
Având în vedere aspectele menționate, vă solicităm să susțineți ferm poziția României împotriva semnării tratatului UE-Mercosur, alăturându-vă statelor precum Franța, Italia, Spania, Polonia și Austria.
Avem încredere că veți reprezenta cu fermitate interesele fermierilor români și europeni în negocierile de la Bruxelles și veți contribui la protejarea sectorului agricol național.
Cu respect,
Alianța pentru Agricultură și Cooperare,
PRO AGRO Ionel ARION
LAPAR Nicolae VASILE
UNCSV Mircea BĂLUȚĂ
AFF Vlad MACOVEI"