Societatea Muncostmar Grup din judeţul Galaţi s-a dotat cu un depozit pentru legume şi fructe cu temperatură controlată, obiectiv în valoare de 2,3 milioane de euro finalizat în urma implementării unui proiect comunitar.
Acum, cele patru celule cu o capacitate de 500 tone fiecare aşteaptă să fie puse în valoare. „Depozitul, bine înzestrat tehnic, este utilat şi predat „la cheie”, problema este că nu prea avem cu ce-l umple! Tomatele în cultură de câmp ce ocupă o suprafaţă de 10 hectare nu au ajuns la stadiul optim de recoltare. Am avut necazuri şi cu livada; anul acesta, iar am cheltuit nişte bani – peste 110 mii de lei şi nu ştim dacă scoatem jumătate din bani”, ne-a declarat Costel Hâncu, administrator al acestei exploataţii agricole.
Livada calamitată
Temerea prducătorului agricol pare a fi justificată. Caisul a fost calamitat în proporţie de sută la sută de temperaturile scăzute, conducerea societăţii a întocmit dosarul de calamitate, dar îngheţul târziu de primăvară nu se asigură şi nici nu se despăgubeşte. În plus, celelalte specii cum ar fi cireşul şi vişinul sunt calamitate peste 90 la sută şi nu se ştie dacă se va reuşi strângerea unei tone de fructe. „Prunul promitea o producţie foarte bună anul ăsta. Dar am avut trei situaţii catastrofale; o dată a bătut grindina şi de două ori a venit furtuna! Ca atare, peste 80 la sută din fructe s-au risipit pe jos, pământul este verde aproape! Doar mărul, deocamdată, pare a fi ceva mai binişor”, a susţinut fermierul.
„La omul sărac nici... caii nu trag!”
Chestiunea este că nici nu poate să închirieze depozitul. Hâncu ne spune că reglementările europene interzic depozitarea producţiei agricole unor terţi, ci numai a grupului de producători care a accesat proiectul. Deci, riscul ca depozitul să stea mai mult gol decât plin există, bineînţeles, cu cheltuielile aferente!
Agricultorii gălăţeni aşteaptă mai încrezători sezonul pepenilor. Au cultivat harbujii pe o suprafaţă de 40 de hectare şi spre deosebite de ceilalţi ani au rezolvat problema desfacerii lor pe marile lanţuri de hipermarketuri.
Dar aşa cum se spune din popor „la omul sărac nici... caii nu trag!”, au întâmpinat greutăţi cu obţinerea licenţei de transport şi a celorlalte documente prevăzute de lege pentru autorizarea şoferilor care să conducă noua maşină autofrigorifică de 12 tone. „Toată povestea asta s-a întins pe mai bine de o lună de zile, durează mai mult ca să obţii aprobările, decât ca să construieşti o maşină din nou! Bine că o s-o scoatem la... pepeni!”, ne-a declarat uşor resemnat Costel Hâncu.