La doar câteva zile de la publicarea pe site-ul Ministerului Agriculturii a Proiectului de ORDONANŢĂ de URGENŢĂ privind unele măsuri de reglementare a vânzării–cumpărării terenurilor agricole din România situate în extravilan, de către persoane fizice, precum înfiinţarea Autorităţii pentru Administrarea şi Reglementarea Pieţei Funciare, pe site-ul MADR apare un nou Proiect de Lege cu noi modificări.
Dacă iniţial s-a renunţat condiţia limitei de 100 de hectare pe care o persoană fizică le poate cumpăra, iată că noul proiect de Lege, publicat pe site-ul MADR la data de 18 noiembrie renunţă la mai toate condiţiile puse în variantele anterioare ale priectului.
Vânzarea rămâne... necondiţionată
Astfel, în proiectul de OUG, publicat pe site-ul ministerului, MADR stabilise că „pentru a putea cumpăra teren agricol în România situat în extravilan, dobânditorul persoană fizică trebuie să îndeplinească una din următoarele condiţii:
a) să facă dovada că are cunoştinţe de bază în domeniul agricol, potrivit normelor metodologice la prezenta ordonanţă de urgenţă;
b) să facă dovada că a desfăşurat activităţi agricole pentru o perioadă de cel puţin 5 ani, potrivit normelor metodologice la prezenta ordonanţă de urgenţă;
c) să facă dovada că a desfăşurat activităţi agricole pe terenurile situate în extravilan deţinute la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, potrivit normelor metodologice” se arăta în proiectul de OUG.
Toate acestea au dispărut din noul Proiect de Lege privind unele măsuri de reglementare a vânzării–cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan de către persoane fizice şi de înfiinţare a Autorităţii pentru Administrarea şi Reglementarea Pieţei Funciare. Modificările au fost aduse la nivelul Parlamentului.
Fără Comitet judeţean
Tot la nivelul Parlamentului s-a decis renunţarea la Comitetul judeţean, care urma a fi înfiinţat special pentru avizarea contractelor de vânzare-cumpărare a terenurilor agricole din România, situate în extravilan.
Comitetul urma a fi format din 7 membri, astfel: prefectul județului, doi reprezentanţi ai Instituţiei prefectului, doi repezentanţi ai consiliului judeţean şi doi reprezentanţi ai organizaţiilor reprezentative din domeniul agricol, iar atribuţia principală a sa era aceea de emitere a avizului în vederea dobândirii prin contract de vânzare–cumpărare a terenurilor cu destinaţie agricolă de către persoanele fizice, cetăţeni români, respectiv străini în baza avizului prealabil acordat de Autoritatatea pentru Administrarea şi Reglementarea Pieţei Funciare, pas care nu mai apare în noul Proiect de Lege emis pe 18 noiembrie a.c..
Pentru arendaşi, aceeaşi condiţie
Cu privire la titularii dreptului de preempţiune, proiectul de Lege arată că „Înstrăinarea, prin vânzare, a terenurilor agricole situate în extravilan se face cu respectarea dreptului de preempţiune al coproprietarilor persoane fizice, arendaşilor, vecinilor persoane fizice, persoanelor fizice cu vârsta de până la 40 de ani care desfăşoară activităţi agricole pe raza administrativ-teritorială a localităţii unde este situat terenul respectiv, precum şi Statul Român, la preţ şi în condiţii egale, în ordinea stabilită prin prezenta lege”.
Potrivit actului normativ, arendaşii care doresc să cumpere teren agricol situat în extravilan, trebuie să deţină calitatea de arendaş pentru terenul respectiv, stabilită printr-un contract de arendă valabil încheiat, înregistrat potrivit dispozițiilor legale, cu cel puţin un an înainte de data înregistrării ofertei de vânzare.
Se desfiinţează ADS, se înfiinţează AARPF
De asemenea, în Proiectul de Lege este prevăzută înfiinţarea Autorităţii pentru Administrarea şi Reglementarea Pieţei Funciare.
Autoritatea îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) asigură publicarea ofertelor de vânzare-cumpărare pe site-ul propriu;
b) asigură verificarea exercitării dreptului de preemţiune;
c) verifică îndeplinirea condiţiilor legale de vânzare–cumpărare de către potenţialul
cumpărător, prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă;
d) emite avizul prealabil încheierii contractului de vânzare–cumpărare al terenurilor cu
destinaţie agricolă de către persoanele fizice, cetăţeni români, respectiv cetăţeni ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai statelor care sunt parte la Acordul privind Spaţiul
Economic European (ASEE) sau terţ, precum şi apatrizii cu domiciliul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, în statele care sunt parte la Acordul privind Spaţiul Economic European (ASEE) sau terţ,
e) înfiinţează, gestionează şi administrează baza datelor primite de la structurile judeţene ale Autorităţii.
f) constată contravenţiile şi aplică sancţiunile prevăzute prin prezenta ordonanţă de urgenţă.