Ministrul Agriculturii reia ideea înființării unei Agenții de promovare a produselor românești, însă admite că va trebui modificată legea parteneriatului public-privat pentru ca noua agenţie să funcţioneze aşa cum vrea MADR.
„România are nevoie să găsească noi piețe de desfacere pentru noi. În primul rând, este o provocare pentru noi să recâștigăm piața internă, în primul rând, dar, odată cu relansarea consumului, creșterea puterii de cumpărare, avem nevoie și de extinderea piețelor. O astfel de Agenție ar putea fi o măsură în sprijinul producătorilor românilor și a produselor românești”, a declarat ministrul Daniel Constantin, la Conferința Meat&Milk, care se desfășoară, în perioada 3-5 iunie, la Poiana Brașov.
„Este adevărat că în acest moment, legea PPP (parteneriat public-privat – n.red.) nu funcționează chiar așa cum ne-am dori, dar am încredere că în perioada următoare vom reuși să venim cu acele modificări legislative care să o facă operațională”, a adăugat ministrul Agriculturii.
MADR vrea să exportăm 80% produse procesate, în 2030
Potrivit MADR, creșterea exporturilor de produse procesate, cu valoare adăugată mare, a fost inclusă și în „Strategia pentru dezvoltarea sectorului agroalimentar pe termen mediu și lung orizont 2020-2030”, care prevede că, până în 2030, ponderea acestor exporturi să fie de 80% din totalul exporturilor de produse agroalimentare.
Ministrul Daniel Constantin a anunţat încă din aprilie 2015 că MADR lucrează la înfiinţarea unei Agenţii pentru promovarea produselor româneşti printr- un „parteneriat public-privat în care să avem agenţi economici, angajaţi ai ministerului, ai agenţiei, plătiţi din fonduri publice şi private pentru a promova produsele româneşti. Pentru prima dată să fie plătiţi, dincolo de bugetul de stat, şi din ceea ce se încasează pe produsele respective.”
Potrivit datelor MADR, balanţa comercială cu produse agroalimentare a României a înregistrat un excedent de 28,9 mil. euro în primele două luni din 2015, în scădere cu 72% faţă de cele 104,1 mil. euro raportate în aceeaşi perioadă din 2014. În 2014, excedentul din comerţul cu produse agroalimentare a fost de 514,3 mil. euro, în creştere cu aproape cu 60% faţă de balanţa pozitivă de 324,9 mil. euro din 2013.