Magiunul din prune Topoloveni, şofranul şi brânza grecească vor fi promovate împreună în Orientul Mijlociu şi SUA cu ajutorul unui program european pentru promovarea produselor agricole, în valoare totală de 3,84 milioane de euro, bugetul stabilit pentru producătorul român Sonimpex Topoloveni fiind de 544.204 euro.
Comisia Europeană a aprobat programul de promovare pentru produsele agricole în care a fost inclus şi magiunul din prune Topoloveni, iar la sfârşitul săptămânii trecute a avut loc şi licitaţia pentru stabilirea organismului de implementare a acestui program, se arată într-un comunicat al Sonimpex. Aşadar, magiunul de prune Topoloveni va fi promovat în Orientul Mijlociu şi în SUA în parteneriat cu Asociaţia Krokos Kozanis (producătorii de şofran) şi Kourellias (producătorii de brânză tradiţională grecească). „Suntem încântaţi să parcurgem cei trei ani ai programului împreună cu aurul condimentelor - şofranul, alături de care aurul alimentelor funcţionale - magiunul din prune, va ajunge pe pieţele din Dubai şi din America de Nord. În acelaşi timp, alăturarea brânzei tradiţionale greceşti reprezintă un act peste timp, deoarece, cu zeci de ani în urmă, locuitorii din Topoloveni consumau magiun pe pâine, peste care presărau brânză rasă. Este o asociere unică între cele trei produse, fiecare un simbol al calităţii în agricultura din ţara de origine, programul european vizând produse de calitate, înregistrate şi recunoscute de UE. Suntem bucuroşi că acest program debutează în 2014, an în care sărbătorim centenarul magiunului din prune, 100 de ani de tradiţie gastronomică românească. Sperăm ca pe data de 14 a fiecărei luni din 2014 să vă surprindem plăcut”, a declarat directorul general şi unic acţionar al Sonimpex Topoloveni, Bibiana Stanciulov.
Potrivit CE, programele selectate vizează produse de calitate înregistrate şi protejate ca DOP-uri (denumiri de origine protejate), IGP-uri (indicaţii geografice protejate) şi STG-uri (specialităţi tradiţionale garantate), magiunul de prune Topoloveni fiind primul şi singurul produs din România care a primit IGP.
UE finanţează 50% din costul programului, urmând ca 30% să fie acoperiţi de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, iar 20% de producătorul Sonimpex Topoloveni.
Potrivit Sonimpex, după licitaţia pentru stabilirea organismului de implementare, urmează semnarea contractului cu APIA, care va avea loc în data de 3 februarie 2014. Comisia Europeană a aprobat anul trecut 22 de programe destinate promovării produselor agricole în Uniunea Europeană şi în ţările terţe. Programele, care în marea lor majoritate au o durată de trei ani, sunt prevăzute cu un buget total de 70 de milioane de euro, la care UE contribuie cu 35 de milioane de euro. sursa: Agerpres