Producătorii agricoli europeni vor primi anul viitor 111 milioane euro pentru a găsi noi pieţe de desfacere şi pentru a promova consumul propriilor produse în afara şi în interiorul Uniunii Europene. Sprijinul va fi exclusiv din partea UE, astfel că selecţia naţională a programelor de promovare va fi eliminată, iar cofinanţarea va creşte la minim 70%.
Enjoy, it's from Europe, noua politică de promovare adoptată pe 13 octombrie 2015 de Comisia Europeană, îi va ajuta pe producătorii agricoli să deschidă sau să consolideze pieţele internaţionale şi de asemenea îi va face pe consumatorii europeni mai conştienţi de eforturile fermierilor, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene (CE).
Dispare sprijinul naţional, dar cofinanţarea UE va fi de minim 70%
Bugetul UE pentru promovarea produselor agricole va creşte anual până la 200 milioane euro în 2019 (în 2013 a fost de 61 milioane euro), în timp ce dispare cofinanţarea naţională, astfel că vor fi condiţii mai echitabile între producătorii din statele UE.
În bugetul de 111 milioane euro alocat pentru 2016 sunt incluşi şi cei 30 milioane euro anunţaţi de Comisarul european Phil Hogan în septembrie 2015 pentru sprijinirea producătorilor din sectorele laptelui şi cărnii de porc.
De asemenea, sprijinul UE va creşte de la 50% la 70-80% şi chiar până la 85% pentru Grecia şi Cipru, Astfel, rata de confinanţare din partea UE va fi de:
-70% pentru programe simple, derulate de o singură organizaţie dintr-un sigur stat;
-80% pentru programe ce includ mai multe organizaţii ale producătorilor din mai multe state UE şi pentru programe ce vizează ţări terţe;
-85% pentru programe de criză;
-75-85% pentru ţări aflate sub asistenţă financiară (Cipru şi Grecia).
Totodată, va fi stabilită o strategie europeană care va permite ca măsurile de promovare să fie mai concentrate.
Producătorii agricoli vor concura pentru banii UE cu producătorii de pâine şi de ciocolată
Noua politică de promovare extinde atât categoriile de beneficiari ai sprijinului, cât şi tipul de produse pentru promovarea cărora se acordă finanţare. Astfel, vor putea fi promovate pe banii UE şi produse procesate, precum pâine, paste făinoase, ciocolată, cu permisiunea de a specifica originea produselor.
Selecţie într-o singură fază, la Comisia Europeană: Selecţia naţională va fi eliminată
De asemenea, vor fi simplificate procedurile administrative. Selecţia programelor eligibile pentru finanţare se va face într-o singură fază, la Comisia Europeană (acum selecţia se derulează în două faze: stat membru şi apoi Comisia Europeană).
Potrivit comisarului european pentru Agricultură, Phil Hogan, care a anunţat noua politică de promovare pe 13 octombrie 2015, exporturile UE sunt estimate la 110 miliarde de euro.