Pentru moderna unitate de procesare a laptelui de la Tecuci, administrată de Anişoara Donici, această perioadă este una de bun augur. Produsele sub brandul Artesana – arta brânzeturilor sănătoase - sunt din ce în ce mai prezente pe rafturile marilor lanţuri de magazine: Auchan, Mega Image, Cora sau Carrefour.
„Am început anul mult mai bine, comparativ cu 2013, au început să apară comenzile, cresc în continuare aprovizionările cu materia primă – laptele. Dar ceea ce este mai important e că publicul larg consumator a început să conştientizeze că pot găsi la noi alimente sănătoase, naturale, fără aditivi, fără conservanţi şi la preţuri cel puţin decente”, ne-a declarat şefa fabricii.
Necesarul de lapte, în creştere
În continuare ritmul livrărilor are o dinamică ascendentă. „Oferim pe piaţa de consum o largă gamă de iaurturi simple de vacă, de capră, iaurt de oaie, un produs care a devenit foarte căutat, iaurt de vacă probiotic, iaurt de capră probiotic, chefir şi sana din lapte de vacă, de capră, de oaie. În plus, cu mai bine de o lună de zile în urmă, am început fabricarea brânzeturilor cremoase”, a adăugat Donici.
Cu toate că unitatea de procesare din Tecuci încă nu a ajuns să lucreze la întreaga capacitate proiectată, Anişoara Donici priveşte cu optimism şi încredere spre viitorul apropiat. În această perioadă de după Sfintele Paşti a început să crească intrarea unor cantităţi mai mari de lapte de capră, lucru ce va permite producerea brânzeturilor semimaturate şi maturate. Până acum, materia primă - în jur de 2.000 de litri achiziţionată zilnic - pentru procesare nu era în cantitate suficientă. „Urmărim în continuare să mărim cantitatea de lapte pe care o folosim în producţie şi ne dorim să creştem vânzările, pentru că şi crescătorii de animale se dezvoltă pe seama noastră”, explică Anişoara Donici.
Produse naturale fără adaos
Important este că fabrica nu produce marfă pe stoc. Produsele lactate sunt livrate pe reţelele de distribuţie ale celor mai importante companii la nivel naţional. Este semnat un contract de parteneriat cu o firmă de logistică şi transport pentru preluarea ritmică a producţiei. „Preţurile nu sunt foarte mari, raportate la calitatea produsului şi la costurile pe care le avem cu laptele; clasa mijlocie îşi poate permite să cumpere, avem clienţi statornici, mulţumiţi de calitatea iaurturilor şi brânzeturilor pe care le realizăm sub brandul Artesana. Noi folosim lapte şi atât, fără niciun fel de alt adaos sau ingredient”, ne-a declarat Anişoara Donici.
„Ne utilăm pe măsura încasărilor”
La Fabrica Artesana se face din ce în ce mai simţită nevoia unor noi investiţii. Dar, fondurile sunt limitate, doar din încasări dacă se mai poate face ceva.
„În continuare, dorim să ne utilăm, ne-ar mai trebui nişte bani pentru achiziţionarea unor vane pentru brânză şi răcitoare, atât pentru noi, cât şi pentru crescătorii de animale cu care colaborăm şi care au neaparată nevoie. Apoi, ne-ar ajuta foarte mult o linie de îmbuteliere automatizată. Acum intenţionăm să ne utilăm din încasări, încă nu ne permitem investiţii foarte mari”, a susţinut administratorul unităţii de procesare.
Acesta adaugă că se merge pas cu pas, se rulează continuu încasările
pentru reluarea ciclului de producţie.
Despre proiectele de finanţare comunitară nici nu poate fi vorba pentru că în opinia administratorului fabricii „orice proiect atrage după sine cofinanţare, dar şi alte cheltuieli”.
Artesana - o prezenţă activă la târguri
Artesana este o prezenţă activă în târgurile din zona Agronomie – din Bucureşti - sau în cele din ţară. Încă de la sfârşitul anului trecut a fost iniţiat un program de promovare a produselor lactate tecucene, iar în această primăvară s-a demarat o acţiune de sampling, în unele unităţi comerciale, unde publicul larg consumator poate intra direct în contact gustativ cu produsele înainte de a le cumpăra. „Omul gustă, vede despre ce este vorba, merge la raft şi cumpără. Este o formă modernă de comerţ şi promovare. Este o poartă de a intra pe piaţă, o uşiţă pentru produsele de nişă”, ne explică Donici.
Important este că odată cu creşterea comenzilor, a sporit şi numărul angajaţilor de la nouă, câţi erau anul trecut, la 16 salariaţi, conduşi de un inginer tehnolog.
Iaurturile, primii paşi spre omologare
Unitatea de procesare tecuceană vrea să intre pe piaţa comunitară. A început să exporte iaurturile şi brânzeturile din ce în ce mai bine în Spania. În Italia, a expediat câteva mostre din produse realizate pe o reţea de magazine specializate pe comercializarea produselor tradiţionale şi naturiste. Iaurturile şi brânzeturile marca Artesana sunt realizate în regim artizanal - ceea ce implică folosirea unei forţe de muncă manuale - şi destinate unei pieţe de nişă.
De curând, conducerea fabricii a iniţiat discuţii preliminare la Ministerul Agriculturii pentru omologarea unor iaurturi, întrucât reţetele aparţin segmentului tradiţional.