PROIECT DE LEGE. Fondul Mutual Agricol va acorda compensații financiare fermierilor români în caz de calamitare a culturilor agricole sau dacă au suferit pagube în fermele de animale! Ministerul Agriculturii a stabilit printr-un proiect de act normativ cum va arăta și cum va funcționa acest fond mutual. Proiectul ordonanței de urgență este publicat pe pagina oficială MADR!
Proiectul de act normativ anunță înființarea Fondului Mutual, în scopul acordării de compensații fermierilor activi care contribuie financiar la constituirea fondului de compensare.
Actul reglementează și modul de acordare a compensațiilor financiare pentru fermierii activi contributori prin Sistemul național mutual agricol de gestionare a riscurilor, în cazul producerii evenimentelor care generează pierderi economice.
Administrarea Fondului se realizează prin Agenția pentru Administrarea Fondului Național Mutual Agricol, care se înființează ca instituție publică, autonomă, cu personalitate juridică în coordonarea Ministerului Agriculturii și care se finanțează din subvenții de la bugetul de stat, prin bugetul MADR și din venituri proprii.
În vederea stabilirii și recunoașterii naturii riscurilor, intensității daunelor produse și delimitării arealului în care se produc evenimentele care generează pierderi, se înființează Comisia Națională pentru Monitorizarea Riscurilor din Agricultură, organism colegial interinstituțional, fără personalitate juridică, pe lângă MADR.
La nivel județean se constituie comisiile județene pentru constatatea pagubelor, denumite comisii județene, pe lângă instituția prefectului, cu scopul de a analiza, a evalua, a constata și certifica producerea evenimentelor, arealul și intensitatea pagubelor.
Din sistemul național mutual agricol fac parte:
a) fermierii activi definiți conform legii;
b) Agenția;
c) Comisia Națională;
d) comisiile județene.
Compensațiile se acordă pentru pierderi economice cauzate de fenomene climatice nefavorabile, boli ale animalelor, organisme dăunătoare plantelor sau de un incident de mediu inclusiv prin contribuții financiare în baza Regulamentului 1305/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 347 din 20 decembrie 2013.
ATRIBUȚIILE AGENȚIEI SUNT:
a) stabilirea cuantumului contribuțiilor pentru secțiunea comună și secțiunile specializate;
b) gestionarea fondului de compensare, capitalizarea și utilizarea eficientă a resurselor financiare;
c) stabilirea cuantumului compensațiilor acordate și a condițiilor de acordare în conformitate cu natura riscurilor, intensitatea daunelor produse și arealul stabilit de Comisia Națională;
d) monitorizarea colectării contribuțiilor financiare;
e) formarea profesională a evaluatorilor și crearea corpului de evaluatori a riscurilor din agricultură;
f) realizarea verificărilor necesare privind eligibilitatea solicitanților de compensații;
g) efectuarea plății compensațiilor fermierilor activi care au suferit pierderi cauzate de evenimentele și în condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență;
h) solicitarea de la Agenția de Finanțare a Investițiilor Rurale a rambursării din fonduri publice, de la bugetul Uniunii Europene şi bugetul de stat, în limita fondurilor disponibile în condițiile Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014 - 2020 și a regulamentului, a compensațiilor plătite către fermierii activi, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență;
i) Agenția va evita supracompensarea pentru același eveniment cauzator de pagube, ca urmare a combinării compensării reglementate de prezenta ordonanță de urgență cu alte instrumente de sprijin naționale sau ale Uniunii Europene sau cu sisteme de asigurări private;
j) elaborarea de propuneri pentru acte normative inițiate de MADR;
k) alte atribuții stabilite prin acte normative în vigoare.
Agenția pentru Administrarea Fondului Mutual va fi condusă de un director general, numit prin ordin al ministrului agriculturii, și de un Consiliu de Administrație din care fac parte: 2 reprezentanți ai MADR, 2 reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice, 1 reprezentant al Camerei Agricole Naționale, 5 reprezentanți, câte unul din fiecare organizație interprofesională agricolă recunoscută.
Agenția încheie convenție cu Trezoreria Statului în vederea stabilirii modalităților de colectare și depozitare a contribuțiilor financiare ale fermierilor activi și de retragere a sumelor necesare acordării de compensații financiare.
Agenția poate să încheie protocoale de colaborare cu Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Agenția de Finanțare a Investițiilor Rurale și cu alte instituții în vederea îndeplinirii atribuțiilor sale.
IMPORTANT! Agenția poate acorda stimulente fermierilor activi care au contribuit mai mult de 5 ani la constituirea fondului de compensare. Acordarea stimulentelor și cuantumul acestora se aprobă de către Consiliul de administrație, dacă rezerva financiară a fondului de compensare a depășit cu cel puțin 20% cuantumul maxim necesar pentru acoperirea eventualelor riscuri.
Stimulentele acordate reprezintă diminuarea procentuală a contribuției la fondul de compensare. Compensaţiile financiare se plătesc de către Agenție direct fermierilor contributori care au înregistrat pierderi economice.
Compensațiile financiare se acordă exclusiv fermierilor activi care au achitat contribuția financiară până la 31 decembrie a anului precedent celui în care s-a produs riscul pentru care se solicită compensarea.